واعظي: قيمت واقعي دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نيست/ واكنش توئيتري بانك مركزي به گفته‌هاي ارزي رئيس دفتر رئيس‌جمهور/ همتي: نرخ ارز بايد توسط سازوكار بازار تعيين شود

اين پيمانه تيتر‌هايي همچون زمان واريز يارانه معيشتي اسفند ماه اعلام شد، بورس ژاپن ۴ درصد ريخت، داوجونز ۴۶۰ واحد ديگر سقوط كرد، عقب نشيني طلاي سياه در بازار جهاني، ميانگين قيمت نفت امسال بالاتر مي‌رود؟ هر اونس طلا چند دلار شد؟ ارز داريم، اما خريدار نيست و صعود دلار در بازار‌هاي جهاني را در بر دارد.

تابناك هر روز بسته‌اي خبري از مطالب اقتصادي با اهميت و مهم ايران و جهان همچون تغييرات در بازار انرژي، بازار طلا، سكه، مسكن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رويداد‌هاي جذاب اقتصادي را گردآوري مي‌كند.

به گزارش «تابناك اقتصادي»؛ اين پيمانه تيتر‌هايي همچون زمان واريز يارانه معيشتي اسفند ماه اعلام شد، بورس ژاپن ۴ درصد ريخت، داوجونز ۴۶۰ واحد ديگر سقوط كرد، عقب نشيني طلاي سياه در بازار جهاني، ميانگين قيمت نفت امسال بالاتر مي‌رود؟ هر اونس طلا چند دلار شد؟ ارز داريم، اما خريدار نيست و صعود دلار در بازار‌هاي جهاني را در بر دارد.

زمان واريز يارانه معيشتي اسفند ماه اعلام شد

شانزدهمين مرحله يارانه معيشتي ساعت ۲۴:۰۰ روز  يكشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود. همانند دوره هاي قبل، خانواده هاي يك نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده هاي دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده هاي سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده هاي چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده هاي پنج نفره و بيشتر ۲۰۵ هزار تومان يارانه معيشتي دريافت خواهند نمود. لازم به ذكر است سومين قسط از پرداخت دومين مرحله وام يك ميليون توماني كرونايي از حساب سرپرستان خانوارهايي كه اين وام را دريافت نموده اند از اين ماه كسر خواهد شد.

بورس ژاپن ۴ درصد ريخت

به نقل از اسپوتنيك، شاخص بورس نيكي ژاپن در معاملات ديروز ۴ درصد ريخت و بدترين عملكرد خود در حدود يك سال گذشته را به ثبت رساند. در واقع اين بدترين روزي بود كه بورس ژاپن ار آوريل سال گذشته تا كنون تجربه كرده است.

داوجونز ۴۶۰ واحد ديگر سقوط كرد

به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، شاخص داوجونز در معاملات ديشب، جمعه، (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثير تداوم نگراني از بالا آمدن نرخ سود اوراق قرضه، سقوط كرد. ميانگين صنعتي داو جونز ۴۶۹.۶۴ واحد يا ۱.۵۰ درصد سقوط كرد و به ۳۰٫۹۳۲.۳۷ واحد بازگشت تا اين هفته را با ضرر به پايان برساند. اس‌اندپي پس از رشد در اوايل معاملات ديشب ۰.۴۷ درصد افت كرد و به ۳٫۸۱۱.۱۵ واحد رسيد، در حالي كه كامپوزيت نزدك با بازگشت سهام تكنولوژي ۰.۵۶ درصد بالا آمد و به ۱۳٫۱۹۲.۳۴ واحد رسيد. فيسبوك، آمازون و مايكروسافت كه در جلسه معاملاتي قبلي با سقوط سنگيني روبه رو شده بودند، امروز با جهشي بيش از يك درصد به كار خود پايان دادند. از نظر هفتگي، اس‌اندپي دومين هفته منفي متوالي خود را ثبت كرد و اين هفته ۲.۵ درصد پايين آمد. داوجونز ۱.۸ درصد و نزدك ۴.۹ درصد افت كردند.

عقب نشيني طلاي سياه در بازار جهاني

به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، قيمت نفت خام در پايان معاملات ديشب، جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران)، با نگراني از رشد عرضه در آينده نزديك، سقوط كرد اما شاخص‌ها توانستند به رشد هفتگي و ماهانه دست يابند. قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام برنت براي تحويل در ماه آوريل ۱.۱۲ درصد سقوط كرد و به ۶۶.۱۳ دلار رسيد. اين شاخص در ماه فوريه حدود ۱۹ درصد رشد داشته است. قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام نيمه‌سنگين تگزاس غرب آمريكا با سقوط سنگين ۳.۲ درصدي در ۶۱.۵۰ دلار بسته شد. با اين حال اين شاخص در هفته گذشته ۳.۸۱ درصد و در ماه فوريه ۱۷.۸۲ درصد رشد داشته است. با سقوط قيمت اوراق قرضه آمريكا و بالا رفتن نرخ سود آنها، قيمت دلار تقويت شده كه اين به قيمت‌هاي نفت خام فشار آورده است. از طرف ديگر اين انتظار وجود دارد كه با رسيدن قيمت‌هاي نفت خام به سطح قبل از پاندمي كرونا توليدكنندگان اوپك پلاس و توليدكنندگان آمريكايي سطح توليد خود را افزايش دهند.

ميانگين قيمت نفت امسال بالاتر مي‌رود؟

در نظرسنجي رويترز از ۵۵ تحليلگر پيش‌بيني شد ميانگين قيمت هر بشكه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۵۹ دلار و هفت سنت مي رسد كه بالاتر از پيش بيني ۵۴ دلار و ۴۷ سنت در نظرسنجي ژانويه رويترز است. اين بزرگترين بازبيني صعودي ماه به ماه براي پيش‌بيني قيمت سالانه در نظرسنجي رويترز از سال ۲۰۱۶ تاكنون به شمار مي‌رود. ميانگين قيمت هر بشكه نفت برنت از ابتداي سال ميلادي جاري تاكنون ۵۸ دلار و ۸۰ سنت بوده است. نوربرت روئكر از شركت جوليوس بائر در اين باره اظهار كرد: سفر و فعاليت تفريحي تحت تاثير مجموعه‌اي از عوامل شامل برنامه هاي محرك مالي اعتماد، واكسن ها و تدابير پاندميك هدفمند، به پاي رونق فعاليت توليدي خواهند رسيد. در برابر عوامل محرك رشد بخش تقاضا، بعيد است بخش عرضه واكنش به موقعي نشان دهد و بازار نفت در ماه‌هاي آينده دچار كمبود عرضه مي‌شود. از ميان ۴۱ شركت كننده در نظرسنجي رويترز در ماه‌هاي فوريه و ژانويه، ۳۲ نفر پيش‌بيني خود از قيمت‌ها را بالا بردند.

هر اونس طلا چند دلار شد؟

قيمت جهاني طلا در حالي در پايان معاملات ديشب، جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران)، به شدت سقوط كرد كه رشد سود اوراق قرضه آمريكا و تقويت دلار سرمايه‌گذاران را نسبت به خريد طلا بي‌ميل كرده است.

قيمت خريد نقدي هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۲.۵ درصد سقوط كرد و به ۱٫۷۲۶.۳۱ دلار رسيد. اين شاخص در معاملات ديشب تا ۱٫۷۱۶.۲۵ دلار هم پايين آمده بود كه پايين‌ترين قيمت طلا از ژوئن ۲۰۲۰ تا كنون است. به اين ترتيب سقوط ماهانه قيمت طلا به ۶.۴ درصد رسيد. قيمت پيش‌خريد هر اونس طلاي آمريكا ۲.۳۹ درصد سقوط كرد و به ۱٫۷۳۳ دلار رسيد. با اين سقوط بدترين ماه از نوامبر ۲۰۱۶ تا كنون براي طلا به ثبت رسيد. باب هابركورن، استراتژيست ارشد شركت اوراق آرجي‌او، مي‌گويد: سقوط قيمت طلا به علت اتفاقاتي است كه در بازار اوراق قرضه آمريكا رخ داده است. اما قيمت‌هاي طلا در اين سطح فرصت خوبي براي خريد طلا به وجود آورده است. سود اوراق قرضه آمريكا به بالاترين سطح در يك سال اخير رسيده و باعث شده قيمت دلار تقويت شود.

واعظي: قيمت واقعي دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نيست

واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور با بيان اينكه زماني كه اين جنگ به كشور تحميل شد، روزانه ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه نفت مي فروختيم، گفت: اما در اين دوران، روزهايي را پشت سر گذاشتيم كه زير ۱۰۰ هزار بشكه فروش نفت داشتيم و نمي توانستيم حتي پول آن را جابجا كنيم، با وجود اين ناچار بوديم فضايي را در كشور ايجاد كنيم كه كمبود كالايي نداشته باشيم تا دشمن از اين فضا سوء استفاده نكند. در اين شرايط ناچار شديم طي سه سال گذشته از ارز صادركنندگان استفاده كنيم كه به گفته دشمنان، فشار حداكثري عليه ايران شكست خورده است و ما توانستيم با ارز صادراتي صادركنندگان بخشي از مشكلات سفره و معيشت مردم را حل كنيم.

واعظي: قيمت واقعي دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نيست/ واكنش توئيتري بانك مركزي به گفته‌هاي ارزي رئيس دفتر رئيس‌جمهور/ همتي: نرخ ارز بايد توسط سازوكار بازار تعيين شود

واعظي با تاكيد بر اينكه از نظر اقتصادي نرخ ارز ايران ۲۵ يا ۲۷ هزار تومان نيست، گفت: ما اين كار را كرديم تا بتوانيم اقتصاد كشور را اداره كنيم تا امروز دشمنان بگويند كه فشار حداكثري شكست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ايران از موضع قدرت است. /ايسنا

واكنش توئيتري بانك مركزي به گفته‌هاي ارزي رئيس دفتر رئيس‌جمهور

حساب توئيتري بانك مركزي به اظهارات واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور واكنش نشان داد و نوشت:«براي جلوگيري از سوء استفاده و سوءبرداشت از صحبت‌هاي مسئولين محترم، شايسته است كه اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصي پولي و ارزي به بانك مركزي واگذار شود.»

واعظي: قيمت واقعي دلار ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نيست/ واكنش توئيتري بانك مركزي به گفته‌هاي ارزي رئيس دفتر رئيس‌جمهور/ همتي: نرخ ارز بايد توسط سازوكار بازار تعيين شود

همتي: نرخ ارز بايد توسط سازوكار بازار تعيين شود

همتي رئيس كل بانك مركزي در يادداشتي در خصوص سياست‌هاي ارزي نوشت: از نيمه سال ۹۷، بانك مركزي سياست ارزي خود را، بر مبناي صيانت از ذخاير خود و همزمان تامين منابع لازم براي واردات كالاهاي اساسي و دارو قرار داد. در دوسال گذشته، اين سياست نشان داد كه با موفقيت كشور را از ميانه بزرگترين جنگ اقتصادي تاريخ به سلامت عبور داد. در اين ميان، فشار زيادي، از ناحيه تحريم‌هاي ظالمانه و غير انساني بر مردم عزيزمان وارد شد؛ اما اينكه بدون سياست‌هاي بانك مركزي در اين دوره، چه سرنوشتي در انتظار متغيرهاي اصلي اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نيست. بانك مركزي همچنان اعتقاد راسخ دارد كه، نرخ ارز بايد توسط سازوكار بازار  و مستقل از سياست‌هاي مالي و بودجه اي تعيين شود و انتظار دارد كه با تصحيح انتظارات و تخيله اثر شوك‌هاي سياسي، نرخ ارز در مسير اصلاح توسط ساز و كار بازار قرار گيرد. بارها گفته ام، تقويت ارزش پول ملي، مهم‌ترين دغدغه بانك مركزي است و تا به حال نيز تمام تلاش خود را عليرغم برخي مرارت‌ها، بكار بردم تا نيازهاي بودجه‌اي دولت نتواند در اين مسير خدشه زيادي وارد كند. بازار ارز، يك بازار حساس و تخصصي است. در اولين جلسه حضور در هيات دولت قبل از انتصاب و در اولين جملات خود از آقاي رئيس جمهور و اعضاي محترم دولت درخواست كردم كه، اگر به انتصاب اينجانب رأي مي‌دهند، با اين شرط همراه باشد كه در خصوص مسائل ارزي، اعلام سياست‌ها را به بانك مركزي واگذار كنند و قطعاً اين بهترين كمك مسؤلين محترم به بانك مركزي و نيز ثبات در بازارهاي پول و ارز است.

ارز داريم اما خريدار نيست

رييس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران گفت: ما از ماه‌ها قبل اعلام كرده‌ايم كه بايد با ارز حاصل از صادرات به عنوان يك ارزش برخورد شود، يعني اين ارز با قيمتي بالاتر از بازار آزاد از صادركننده خريداري شود تا در اين شرايط دشوار، امكان توسعه تجارت و تداوم فعاليت‌ها به وجود آيد اما متاسفانه هرگز اين روند به مرحله اجرا نرسيد و همين موضوع براي ما مشكل ساز شد. به گفته وي، يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه صادركنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خريدار كافي براي آنهاست. يعني صادركننده ارز خود را در سامانه عرضه مي‌كند ولي واركننده‌ كافي براي خريد آن وجود ندارد و اين نقدشوندگي درآمد صادراتي را دشوار مي‌كند.

صعود دلار در بازارهاي جهاني

يورو و پوند بيشترين ريزش را در مقابل دلار داشتند. شاخص دلار كه نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد، در معاملات امروز با ۰.۸۵ درصد افزايش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۸۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابري هر فرانك سوئيس نيز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد. (نرخ هاي فوق بر حسب ساعت پاياني معاملات بازارهاي ارزي نيويورك محاسبه شده است.)

بازار مسكن پايتخت در هفته اول اسفند

مشاوران املاك در برخي مناطق مصرفي و مياني پايتخت از افزايش حجم فايل‌هاي عرضه شده در بنگاه‌ها خبر مي‌دهند. به گزارش دنياي اقتصاد، طي روزهاي اخير تعداد حضور متقاضيان و عرضه كنندگان با توجه به رو به پايان بودن سال، افزايش پيدا كرده است. به گفته مشاوران و فعالان بازار مسكن در ميان فروشندگان، گروهي از سازندگان كه نياز به تامين منابع مالي براي آغاز پروژه‌هاي جديد خود دارند، از جمله افرادي هستند كه علاوه بر حضور مجدد در بازار، حاضر به ارائه تخفيفات جزئي و تعديل قيمت پيشنهادي خود هستند. علاوه بر اين گروه، مالكاني كه قصد جدي براي تبديل به احسن كردن ملك خود دارند، در بازار حضور پيدا كرده‌اند. هر چند به گفته مشاوران املاك در ميان فايل‌هاي عرضه شده همچنان برخي قيمت‌هاي پيشنهادي نامتعارف و نامتناسب با شرايط فعلي بازار مسكن نيز به چشم مي‌خورد، تعدادي از فايل‌ها نيز با تعديل قيمتي به بازار عرضه شده‌اند.

هيچ سازنده‌اي حق فروش مسكن مهر را ندارد

مديركل راه و شهرسازي استان البرز با تاكيد بر اين‌كه هيچ سازنده‌اي حق فروش مساكن مهر را ندارد، گفت:مسكن مهر البرز به پايان راه رسيده و به‌زودي پرونده آن بسته مي‌شود.

از بازار ارزهاي ديجيتالي چه خبر؟

ارزش همه ده ارز مهم ديجيتالي ريزش كرد. به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، برخي از منابع خبري از احتمال تحقيق و تفحص مراجع قضايي از ايلان ماسك در خصوص توييت هاي جنجالي وي در حمايت از دو ارز ديجيتالي خاص خبر داده اند. ايلان ماسك تاكنون در توييت هايي از دوج كوين و بيتكوين حمايت كرده و اين مساله به صعود شديد اين دو ارز در معاملات دامن زده است. يك مرتبه ديگر نيز حمايت وي از ايجاد ارز مارس كوين به صعود ارزي به همين نام منجر شده بود.  

بروزرساني قيمت ارزهاي ديجيتالي (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقي) / اين رده حاوي تغييرات قيمتي ۱۰ ارز ديجيتالي بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بيتكوين

قيمت: ۴۶ هزار و ۶۱۸.۸۴ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۴۵ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۱۳.۷۵ درصد كاهش

۲- اتريوم

قيمت: ۱۴۹۰.۸۸ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۲۷ درصد كاهش 

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۲۲.۹۸ درصد كاهش

۳- كاردانو

قيمت: ۱.۲۶ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۷۱ درصد افزايش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۳۶.۱۴ درصد افزايش

۴- بايننس كوين

قيمت: ۲۲۶.۰۲ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۶ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۲۴.۵۶ درصد افزايش

۵- تتر

قيمت: ۰.۹۹۹ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۸ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۰.۱۲ درصد افزايش

۶- پولكا دوت

قيمت: ۳۱.۳۶ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۰۱ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۵.۹۴ درصد كاهش

۷- ريپل

قيمت: ۰.۴۳۵ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۷ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۲۱.۶۵ درصد كاهش

۸- لايت كوين

قيمت: ۱۷۴.۶۷ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۱۹ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۲۶.۳ درصد كاهش

۹- چين لينك

قيمت: ۲۶.۲۵ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۴۹ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۲۵.۱۱ درصد كاهش

۱۰- بيتكوين كش

قيمت: ۴۹۱.۷۵ دلار

تغييرات قيمتي ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶۴ درصد كاهش

تغييرات قيمتي يك هفته اخير: ۳۰.۵۳ درصد كاهش

دلالان و برخي مديران در عرضه فولاد اخلال ايجاد مي كنند

نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد لازمه ساماندهي بازار فولاد، شفاف شدن ساز و كار عرضه است. در حال حاضر دلالان و برخي مديران فولادي گلوي عرضه را به نفع خود مي‌گيرند تا بتوانند با همكاري واسطه‌ها بازار را مديريت كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.