قبرس شمالی یا قبرس جنوبی بهتر است؟


مقایسه قبرس شمالی و جنوبی همواره یکی از سوالات اصلی متقاضیان مهاجرت به قبرس است، در همان ابتدا باید به شما بگوییم که اگرچه این دو کشور در کنار یکدیگر قرار دارند اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که لازم نیست قبل از آن بدانید برای هر تصمیمی لازم است.

قبرس جزیره ای است در وسط دریای مدیترانه که به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که قسمت شمالی آن توسط ترک ها و حکومت ترک ها سکونت و اداره می شود و قسمت جنوبی آن توسط یونانی ها سکونت و اداره می شود. یونان. این اتفاق افتاد و قبل از آن یک قبرس متحد وجود داشت.

قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

وقتی صحبت از جزیره زیبای مدیترانه ای قبرس می شود، سوالی که در بین مسافران و افرادی که متقاضی مهاجرت به قبرس هستند پیش می آید این است که آیا قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟ هر دو منطقه جذابیت و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند که تصمیم گیری را برای کسانی که قصد بازدید از آن را دارند دشوار می کند

در شمال قبرس شمالی تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است. این مکان دارای تاریخ غنی است. مناظر زیبایی وجود دارد و سرعت زندگی کندتر است. از سوی دیگر، جنوب کشور جمهوری قبرس شناخته شده بین المللی است، با شهرهای شلوغش، این کشور سواحل خیره کننده و زندگی شبانه پر جنب و جوش را در خود جای داده است.

اگرچه هر دو طرف امتیازات خود را دارند، اما بستگی به آنچه در سفر قبرس خود به دنبال آن هستید دارد. آیا به دنبال مکانی برای استراحت و غوطه ور شدن در فرهنگ هستید یا به دنبال سرگرمی برای افراط در یک استراحتگاه لوکس هستید؟ هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و مهم است که قبل از تصمیم گیری به دقت آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

در این مقاله جاذبه‌ها، غذاها، فرهنگ و فعالیت‌هایی که می‌توانید از قبرس شمالی و جنوبی انتظار داشته باشید را بررسی می‌کنیم و امیدواریم در پایان مقاله به سؤال شما پاسخ دهیم.

1) هزینه زندگی

هزینه زندگی در قبرس شمالی ارزان تر از قبرس جنوبی است و بسیاری از ساکنان قبرس جنوبی ترجیح می دهند نیازهای خود را در قبرس شمالی تامین کنند و هر هفته یا چند روز برای تجارت به این کشور سفر کنند.

هزینه زندگی در قبرس جنوبی در سال 2024 برای یک خانواده 4 نفره 1400 یورو است در حالی که در قسمت شمالی همان خانواده 4 نفره این هزینه 800 یورو (29000 لیر) است.

2) دانشگاه و آموزش عالی

اگر قصد تحصیل در قبرس را دارید، پیشنهاد ما قبرس شمالی است، زیرا دانشگاه های این کشور مطرح و معتبرتر هستند، یکی از معتبرترین دانشگاه های دنیاست و زبان انگلیسی نیز مدرک پذیرفته شده است. توسط بسیاری از کشورهای جهان.

ضمنا پذیرش در دانشگاه های قبرس شمالی بدون نیاز به مدرک زبان انجام می شود و هزینه ها نسبت به قبرس جنوبی کمتر است.

3) گردشگری

اگر از نظر گردشگری بگوییم قبرس شمالی بهتر است یا قبرس اروپایی، باید بدانید که قبرس جنوبی مملو از کلیساها و آثار باستانی است، در حالی که منطقه توریستی قبرس شمالی عمدتا قلعه ها و مساجد است و اگر به دنبال آن هستیم. . برای کوهنوردی و با این مشکل مشکلی نیست، قبرس شمالی بهتر است، اما اگر به دنبال آرامش هستید، منطقه توریستی قبرس جنوبی جالب تر است.

4) فرهنگ

قبرس جنوبی توسط یونان اداره می شود و مردم این کشور اکثرا مسیحی هستند و فرهنگ آنها به مسیحیت نزدیک است، در حالی که مردم قبرس شمالی مسلمان و ترک سنتی هستند، بنابراین قبرس شمالی آدانسه به ایران و کشورهای مسلمان نزدیکتر است.

5) قیمت خودرو

اگر بخواهیم قیمت خودرو بر بهتر بودن قبرس شمالی یا قبرس جنوبی تاثیر بگذارد، باید بگوییم که قیمت خودروهای ژاپنی در قبرس شمالی و قبرس جنوبی یکسان است اما قیمت خودروهای دیگر در قبرس جنوبی. قبرس کمی ارزانتر است و این قیمت و درصد ارزان بستگی به نوع خودرو و کشور سازنده دارد و برخی خودروها بیشتر در جنوب هستند.

6) امنیت

قبرس شمالی دارای شاخص ایمنی 87-92٪ و قبرس اروپایی دارای شاخص ایمنی 58-78٪، قبرس شمالی دارای شاخص جرم و جنایت 8-13٪ و قبرس جنوبی دارای شاخص ایمنی 22-42٪ است.

این شاخص ها نشان می دهد که قبرس شمالی از نظر ایمنی بهتر از قبرس جنوبی است و اغراق نیست اگر بگوییم قبرس شمالی یکی از امن ترین کشورهای جهان است.

7) درآمد

میزان درآمد در قبرس جنوبی بیشتر از قسمت شمالی است، حداقل دستمزد در قسمت جنوبی در سال 2023 برابر با 1300 دلار است که در قبرس شمالی 585 دلار (11800 لیر) است.

البته حقوق به مهارت افراد هم بستگی دارد و البته اگر فردی مهارت خاصی داشته باشد می تواند در قبرس شمالی شغلی با حقوق بسیار بالا پیدا کند.

8) هزینه آب و برق

قیمت آب و برق در قبرس شمالی بسیار کمتر از قبرس جنوبی است و نکته مهم در این میان این است که ترکیه و قبرس شمالی در حال همکاری در پروژه برق ارزان در انتهای دریای مدیترانه هستند که تکمیل خواهد شد. . در آینده نزدیک و قبرس شمالی قصد دارد برق باقی مانده خود را از این پروژه به قبرس جنوبی بفروشد.

قبرس شمالی مشکل خاصی در تامین آب ندارد چرا که آب شیرین رودخانه های ترکیه از طریق خط لوله 75 کیلومتری به این کشور منتقل می شود و ایالت قبرس شمالی بارها به قبرس جنوبی در تامین آب رایگان کمک می کند.

9) رشد سرمایه گذاری

اگر قصد خرید ملک در قبرس شمالی یا قبرس جنوبی را دارید و هدف شما سرمایه گذاری است، باید بدانید که قیمت املاک در قبرس شمالی کمتر از قبرس جنوبی است (قیمت املاک در قبرس شمالی). یک سوم قبرس جنوبی).

قبرس شمالی منطقه مناسبی برای سرمایه گذاری و خرید ملک دارد، به عنوان مثال منطقه لانگ بیچ بهترین منطقه ساحلی مجله فوربس آمریکا در سال 2021 از نظر سرمایه گذاری و امنیت است.

بسیاری از افرادی که در دو سال گذشته در قبرس شمالی سرمایه گذاری کرده اند، رشد خوبی را تجربه کرده اند و طی دو سال به 100 درصد رسیده اند.

10) پاسپورت معتبر است

پاسپورت قبرس جنوبی دارای مدت اعتبار بسیار طولانی است و رتبه 10 را در جهان دارد و امکان سفر بدون ویزا به 170 کشور جهان را فراهم می کند، اما گذرنامه قبرس شمالی دارای مدت اعتبار پایینی است و این موضوع برای به رسمیت شناختن قبرس شمالی مشکل ایجاد می کند. در جامعه بین المللی تنها توسط ترکیه تایید شده است.

11) اقتصاد

آخرین عاملی که قبرس شمالی و جنوبی را از نظر اقتصادی مقایسه می کند این است که قبرس جنوبی دارای یک اقتصاد بزرگ و مدرن با پیوندهای قوی با اتحادیه اروپا است، در حالی که قبرس شمالی تا حد زیادی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است و تا حد زیادی به کمک های مالی ترکیه وابسته است.

قبرس جنوبی دارای سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار بالا، سطح بالای صادرات و اقتصاد بزرگ و متنوع است. در مقایسه، قبرس شمالی درصد بسیار کمتری از تولید ناخالص داخلی، اقتصاد کوچک و متنوعی دارد و برای بقای خود به شدت به کمک های ترکیه متکی است. علاوه بر این، شمال بیکاری بالا و سیستم بانکی ضعیفی دارد. این اختلاف منبع اصلی درگیری بین دو طرف است و راه حل دائمی درگیری قبرس باید به این مسائل اقتصادی رسیدگی شود.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.