قاليباف: كار‌هاي مهمي براي تسهيل ازدواج جوانان در دست اقدام است

رئيس مجلس گفت: براي كاهش فشار معيشتي روي خانواده‌ها، تسهيل ازدواج جوانان و افزايش خردمندانه جمعيت كار‌هاي مهمي در دست اقدام است.

 

به گزارش حوزه مجلس گروه سياسي باشگاه خبرنگاران  جوان، محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به مناسبت برگزاري سومين كنگره ملي خانواده به جايگاه خانواده به عنوان سرمايه اجتماعي اشاره كرد و گفت: مجلس سياست‌هاي كلي خانواده را نقشه راه خود مي‌داند.

متن اين پيام به شرح زير است:

«بسم الله الرحمن الرحيم

«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْواجاً لِتَسْكُنُوا اِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِي ذلِكَ لاَياتٍ لِقَومٍ يَتَفَكَّرُونَ»

خانم‌ها، آقايان

برگزاري سومين كنگره ملي خانواده با هدف افزايش ظرفيت تخصصي كنشگران، در اين شرايط خطير اجتماعي، نشانگر اصالت و اولويت خانواده در منظر شماست. مي‌توان از اين فرصت بي‌نظير براي طرح و حل مسائل حوزۀ خانواده و هم‌افزايي در اين قلمرو بهره برد.

كنشگري در حوزۀ خانواده و تلاش براي رفع نگراني‌هاي خانواده‌ها، مجاهدتي بسيار ارزشمند است. هم از زاويه كمك به استحكام خانواده به عنوان يك نهاد اجتماعيِ بي جايگزين، هم از لحاظ ظرافت هر گونه فهم، روايت و تدبير براي حل مسائل آن.

خانواده هم مهم‌ترين جايگاه سرمايه اجتماعي امروزماست، هم مطمئن‌ترين گلخانه نسل آينده. خانواده ضمن آنكه بار فشار‌هاي روزمره زندگي را به دوش مي‌كشد، كاركرد‌هايي دارد كه يك لحظه قابل توقف نيست؛ از اين رو در تنگناي معيشت هم نمي‌تواند كار تربيت را زمين بگذارد. حال تصور كنيم كه در چنين وضعيتي، اين نهاد بي‌بديل، زير فشار تهاجم دشمن براي تغيير محاسباتش نسبت به زندگي سالم و عزتمند نيز قرار گيرد.

امروز خانواده در برابر دو روايت رقيب قرار دارد كه كارنامه‌شان روشن است. كارنامه يك روايت، سلب تمامي شاخص‌هاي زن مسلمان ايراني، طغيان عليه زن به عنوان شيرازه خانواده و ستون فرهنگي جامعه، طراح و مجري نظام تربيتي انسان و مظهر زيبايي و لطافت و متانت وحياست. اين نقشه راه، در نهايت جايگاه زن را به بهانه برابري جنسيتي، به «مردوارگي» تقليل مي‌دهد. كارنامه روايت ديگر، عدم تخاصم ميان زن و مرد، حضور و فعاليت زن در جامعه سازگار با ظرفيت وجودي بي‌نظيرو به كمال رساندن همه استعداد‌هاي انساني اوست؛ بدون آنكه از جنسيتش هزينه كند و «خود بودن» را در رقابتي از پايه نادرست، از دست بدهد. در اين روايت، پيشرفت جامعه از خانه يعني محل شناسايي و رشد ارتباط انساني پايه‌گذاري مي‌شود. اما در روايت مقابل، خانواده محل آرامش نيست، بلكه ميدان كشمكش جنسيتي است. روابط به سطح منفعت‌گرايي خودمحور تقليل داده شده و به خشونت عريان مي‌رسد كه اغلب قرباني آن زن است.

در اين ميانه ما، يعني همه دستگاه دولت اسلامي، موظفيم پايه هدفگذاري اجتماعي را تقويت نهاد خانواده قرار دهيم و از ارزش‌هاي خانواده دفاع كنيم تا جامعه خوشبخت و شيرين‌كام شود. البته اين نگاه آرماني، ما را از باريك‌بيني در عرصه واقعيت، جدا نمي‌كند. امروز نهاد خانواده با چالش‌هايي روبه‌رو است كه به فشار‌هاي اقتصادي و آثار ملموس آن محدود نمي‌شود. خانواده‌ها دغدغه‌هاي فرهنگي و اجتماعي گسترده‌اي نيز دارند؛ به‌ويژه با نگاه به امروز و آينده فرزندانشان.

اين يك واقعيت است كه بسياري از مادران اين رهبران فرهنگي جامعه امروز نگران صيانت از جسم و جانفرزندان خود هستند؛ در ميدان‌هايي نو به نو و با بيم و اميد‌هايي ويژه خود. به باور ما جامعه‌سازي، هنرِ فطري مادران است. سياست‌گذار و مجري حاكميت اسلامي نيز دستياراني در خدمت مقام مادري و جايگاه خانواده هستند تا نسلي سالم، خلاق و رشديافته پرورش يابد.

به فضاي مجازي و سبك حكمراني خود در اين قلمرو نگاه كنيم. مگر مي‌توان بدون همفكري و همسويي خانواده‌ها، قدمي براي حفاظت از نسل آينده‌مان يا آماده‌سازي آنان براي بناي تمدني نوين برداشت؟ كليد كار «برخورد حكيمانه» است؛ اسم رمزي براي فهم عميق مسأله و به رسميت شناختن آن؛ براي خودباوري و خروج از انفعال؛ و براي آينده‌نگري و يادگيري از ديگران.

به وضعيت همه‌گيري كرونا نگاه كنيم. چه كسي بهتر از مادران و خواهران و همسران و دختران ما، با احساس مسئوليت از خانه تا درمانگاه و… نقش پروانه‌وار پيش‌گيري و پرستاري را ايفا مي‌كند؟ كارگزار نظام اسلامي، اگر نتواند در برابر اين چالش‌ها و اين امواج سهمگين، مددكاري امين و فشارشكن باشد، چگونه مي‌تواند مدعي كارآمدي در ساير عرصه‌هاي كشورداري باشد؟ مگر سياست جامعه از تدبير منزل سرچشمه نمي‌گيرد؟ مگر اميد اجتماعي در زميني حاصلخيزتر از خانواده مي‌رويد؟

ساختن كشوري كه هر شهروندش «مفتخر به ايراني بودن خود» است، از خانه‌هاي ما شروع مي‌شود. به اسناد بالادستي نگاه كنيم كه مي‌تواند سكوي حركت ما در اين مسير باشد. سياست‌هاي كلي خانواده را نقشه راه خود بدانيم. چهار سال از ابلاغ اين سياست‌ها مي‌گذرد و ما امروز در مجلس، در مقام ارزيابي چگونگي اجرايي‌شدن آن‌ها هستيم. در محور‌هاي كاهش فشار معيشتي روي خانواده‌ها، توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، تسهيل ازدواج جوانان، افزايش خردمندانه جمعيت، ساماندهي نظام مشاوره و… كار‌هاي مهمي در دست اقدام است تا بخشي از ضعف و انفعال ما در اين سال‌ها را جبران كند.

اميد دارم كه با هم‌افزايي ظرفيت‌هاي قانون‌گذاري مجلس شوراي اسلامي و توانايي‌هاي فراوان بالقوه و بالفعل در جمع ارزشمند شما در اين كنگره ملي، بستر لازم براي ايجاد تحولات ملموس و موثر فراهم شود؛ ان‌شاء‌الله؛ و من الله التوفيق و عليه التكلان

محمد باقر قاليباف»

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.